03.10.2021 09:03

Tak trochu jiná škola

Na rohu ulic Hapalova a Marie Hübnerové stála ještě nedávno chátrající a zanedbaná budova bývalé střední, dříve základní, školy. Během posledních měsíců se místo kompletně změnilo a vyrostl zde moderní a rozsáhlý šedobílý komplex, který se v průběhu prázdnin stal odloučeným pracovištěm tzv. autistické školy, přesněji řečeno Mateřské, základní a praktické školy Brno, Štolcova, která je zaměřena na vzdělávání a výchovu dětí a žáků s diagnostikovanými poruchami autistického spektra.

Na úvod několik poznámek: Ano, všechny děti, které sem chodí, jsou autisté. Ano, je jich tolik, že potřebují vlastní školu. Ano, skutečně chodí do školy a vzdělávají se. Ne, nejsou pro okolí nebezpečné (minimálně ne víc, než jiné děti). Ne, nejsou dokonce ani nakažlivé, aspoň co se autismu týče. Ano, některé z nich mohou být rozmazlené, stejně jako každé jiné dítě. A ano, práce v autistické škole je náročná, nicméně práce za pokladnou, práce řidiče či maminky na mateřské 24/7 je taky náročná. Jen každá jiným způsobem. Samozřejmě jsou poznámky psány s nadhledem a není v nich žádná výtka, nicméně občas podobné otázky či poznámky na naše děti či naši práci zaslechneme.

Pracuji v mateřské škole, která je zaměřena na vzdělávání dětí s PAS, už asi pět let. Za poslední dva roky jsme zažili dvě stěhování a skončili jsme právě u nás v Řečkovicích v té nové krásné budově. Spolu s námi zde sídlí třídy základní školy a část speciálně pedagogického centra. Tato škola je oproti běžným školám specifická tím, že na menší počet žáků a dětí je potřeba více pedagogů. Mimo to se zde učí běžným předmětům, ve třídách jsou lavice, je tu tělocvična, jídelna…prostě škola.

Jedinečnou ji dělají až naše děti. Na první pohled, při setkání v parku, obchodě či autobuse, byste si nejspíš nevšimli ničeho zvláštního. Při bližším pozorování jejich chování byste pak asi usoudili, že naše děti jsou nevychované, rozmazlené, stydlivé nebo třeba hloupé. Měli byste pocit, že pořád jen křičí, jsou nesamostatné a neumí pořádně pozdravit.

Pravdou je, že naše děti jsou prostě děti. Umí být pěkně roztomilé a okouzlit vás tak, že byste jim dovolili cokoliv. Umí vás pobavit i rozzlobit. Mají rády hřiště a sladkosti (většinou), pohádky a mobily. Rády si hrají, i když občas trochu zvláštním způsobem, bývají vybíravé v jídle, občas neposlouchají a občas se vztekají, když není po jejich. Každé z nich je zcela jedinečné. To, co ale mají společné, jsou deficity v oblasti komunikace a sociálních dovedností. Totiž naše děti se neučí přirozeně komunikovat a nechápou samy od sebe význam komunikace. Není pro ně přirozené si pomocí slov o něco říct či něco vyjádřit. Není pro ně přirozené si hrát s ostatními, spolupracovat. Většina našich dětí umí jen několik slov, často se vyjadřují křikem, ukazováním či obrázky. Na hřišti i ve třídě si hrají samy, pokud se zrovna nepřou o stejnou hračku, a vzájemně se ignorují. Je to řečeno velmi zjednodušeně, ale snad výstižně. My se snažíme naučit naše děti vše, co potřebují pro to, aby byly pokud možno samostatné a soběstačné a měly v životě co nejvíce možností. Učíme je vyjádřit se, učíme je respektovat ostatní a spolupracovat. Učíme je pravidlům společnosti. A učíme je mnoha dalším věcem. A ony nám to plnou měrou vrací. Tváří v tvář dětem, které nemluví (což ale neznamená, že jsou potichu), si člověk uvědomí, kolik toho zbytečně namluvíme a co všechno jde vyjádřit beze slov a občas dokonce výstižněji. Naše děti nás učí trpělivosti, že nejde všechno hned. A vděčnosti za maličkosti jako jsou každý náznak slůvka nebo pokroku. Vzájemně se učíme toleranci a respektu ke zvykům, potřebám a projevům ostatních.

Takže to jsme my, děti s poruchami autistického spektra, speciální pedagogové, asistenti, uklízečky, školníci, kdo se nastěhoval do toho nového objektu v Řečkovicích. Jsem ráda, že jsme skončili zrovna tady, protože vím, že Řečkovice jsou klidné a bezpečné a že jsou zde přívětiví lidé, pro které nebude škola našeho typu na obtíž. Zároveň prosím o modlitbu za naše děti i pedagogy, za začínající školní rok a za hladké dokončení vybavování a zprovozňování budov.

T. F.

—————

Zpět