28.09.2014 10:12

Umění dívat se

Obraz paní Hejlové jsme dostali jako svatební dar od mé svědkyně.  Nevím, jak ji tenkrát napadlo, že zrovna tento obraz se nám bude líbit, malířku, stejně jako její dílo jsme s manželem neznali. Obraz nás oslovil svou jemností, barevností a zajímavým provedením. Na jeho zadní straně byla malá vizitka se jménem autora a adresou. Až po letech jsem se ale odvážila si dle této adresy najít na ni telefon a zavolat jí s prosbou o ztvárnění Poslední večeře Páně, kterou si můj manžel už dlouho přál. Obraz už u nás visí od loňských Vánoc a díky modlitbám k Pánu, za které mne ona při jeho tvorbě prosila, musím říct, že je pro nás velkým požehnáním. Skrze něj můžeme ještě více vnímat blízkost Ježíše Krista. Z počátečních rozpaků se vyvinulo přátelství a to už byl jen krůček k tomu nabídnout Janě výstavu u nás na radnici. A tak po mém krátkém úvodu mohu s radostí předat slovo  paní Janě Hejlové, která pro Vás napsala:

Vážení čtenáři, srdečně zvu na svoji výstavu obrazů, která se koná od 14.11 do 23.11 na Řečkovické radnici. Zahájení výstavy proběhne 14. 11. v 17 hodin. Jsem ráda, že mohu u Vás vystavovat a seznámit Vás se svojí tvorbou. Pro mne je malba a kresba velkým životním koníčkem. Učím na ZUŠ a snažím se dětem předat doteky krásy i umění, ale často bývám obdarována já od nich. Souhlasím s citátem od našeho velkého malíře Jana Zrzavého – „Není důležité uměti malovati, ale malovati s láskou.“  Proto mé obrazy nejsou provokující, ale snažím se, aby diváka pohladily, nebo přivedly k zamyšlení... Náměty čerpám z krásy přírody, lidských vztahů, nebo z moudrosti zajímavého citátu. Své obrazy maluji na barevný podklad kombinovanou technikou, v níž převládá uhel a pastel. Královna českého šansonu Hana Hegerová napsala: „Dostala jsem jako dar talent, za ten já nemůžu. To je navíc, co mám. Moje zásluha je, že jsem ho nevyplýtvala zbytečně, že ho dál pěstuji. A ještě mám jeden dar. Najít a vidět krásné. Vidět něco navíc, to je dar od Pána Boha, který mi byl dán. Najít a vidět krásné...“
Vážení čtenáři, ráda Vás potkám na své výstavě Umění dívat se. Dívat se otevřenýma očima znamená dívat se spíše srdcem, poznávat skrytá tajemství života a krásy. Spolu s Antoine de Saint Exupérym můžeme říct –„Správně vidíme srdcem, co je důležité, je očím neviditelné...“

Jana Hejlová, D.P.

—————

Zpět